W marketingu wezwanie do działania (CTA) jest częścią reklamy. Informuje docelowych odbiorców, co powinni zrobić, gdy klikną reklamę PPC i wejdą na Twoją stronę lub landing page. Najprostszym przykładem wezwania jest „Kup teraz”. Zobacz, jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
Ważna rola CTA
Wiele firm po prostu umieszcza wezwanie do działania “Zarejestruj się tutaj” w reklamie. Mają nadzieję, że to wystarczy, by poprawić wskaźnik konwersji. Wkładają mnóstwo czasu, energii i pieniędzy w tworzenie reklam, postów na mediach społecznościowych, artykułów na blogu i kampanii e-mailowych. Następnie na sam koniec dodają nieskuteczne CTA. W konsekwencji ich działania zawodzą.
Pamiętaj, że nie potrzebujesz tylko wezwania do działania. Musi być efektywne. Zachęć do zapisania się do newslettera, zakupu, pobrania e-booka, przeczytania kolejnych artykułów lub udostępnienia treści w social media.
Wyróżnij CTA
CTA jest tak zaprojektowane, by zmotywować użytkowników do działania. Używaj wyrazistych kolorów, ramek i pogrubionych czcionek, by przyciągnąć ich uwagę podczas przeglądania strony. Wezwanie do działania musi być konkretne, zarówno wizualnie, jak i przy określaniu czynności, które powinien wykonać czytelnik.
Używaj słów zorientowanych na działanie
CTA powinno być jasne i zwięzłe. Zwykle masz ograniczoną liczbę znaków, dlatego przejdź od razu do rzeczy. Zacznij od czasownika. Prowadzisz sklep online? Możesz zacząć od słowa „kup”, „kupuj” albo „zamów”. Chcesz reklamować newsletter lub darmowy e-book? Zacznij CTA od słów „pobierz” lub „subskrybuj”. A może chcesz kogoś poprosić o większą liczbę informacji? W takim razie wypróbuj następujące zwroty „wypełnij formularz” albo „dowiedz się, jak”
Odwołaj się do emocji
Stwórz poczucie pilności i wyjaśnij użytkownikom, dlaczego warto działać właśnie teraz. Zwroty takie jak “pobierz teraz” lub “nie czekaj” oznaczają, że czas jest ograniczony. Dodatkowo możesz zainstalować widżet zegara na stronie internetowej lub formularzu. Oferuj specjalne rabaty przez ograniczony czas.
Możesz też zwiększyć zaufanie użytkowników, pokazując, ile osób podjęło już określone działanie. Na przykład “Dołącz do 10 000 subskrybentów”. W ten sposób pokażesz, że Twoje informacje są wiarygodne i wartościowe.
Postaraj się również spersonalizować CTA. Używaj zaimków osobowych. Stwórz poczucie przynależności. Buduj także zaufanie, wprowadzając frazy takie jak “brak ukrytych kosztów”.
Zadbaj o efekty wizualne
CTA może pojawić się w dowolnym miejscu, od strony głównej po e-maile do postów w mediach społecznościowych. Najpopularniejszym formatem wezwania do działania jest przycisk. Może przekierowywać do strony rejestracji lub pobierania.
Przyciski są wszechstronne. Możesz dowolnie go modyfikować. Pamiętaj, by kolor przycisku kontrastował z resztą strony. Zwróć też uwagę na rozmiar. Z jednej strony CTA ma przyciągać uwagę, z drugiej jednak nie może zbytnio rozpraszać. Zadbaj też o odpowiedni biały odstęp wokół przycisku. W ten sposób odróżnisz go od innych elementów strony. Umieść go w strategicznym miejscu, np. pod koniec artykułu.